Pulihkan Kunci Pendaftaran dari Titik Pemulihan Sistem di Windows

Imej Pemulihan Sistem atau salinan bayangan kelantangan mengandungi gatal-gatal pendaftaran serta fail sistem kritikal. Kadang kala anda mungkin perlu mengekstrak kunci pendaftaran individu dari titik pemulihan yang lebih awal tetapi tidak mahu melakukan pemulangan Pemulihan Sistem yang lengkap.

Sebelum ini kita melihat bagaimana membuka gatal-gatal pendaftaran dari salinan bayangan menggunakan tab "Versi Sebelumnya" dan memuatkan sarang pendaftaran untuk mengekstrak kunci yang diperlukan. Kini ada pilihan yang lebih selesa untuk mengekstrak kunci pendaftaran tertentu dari titik pemulihan.

Lihat salah satu utiliti terbaru dari Nirsoft.net, bernama RegistryChangesView. Walaupun tujuan utama program ini adalah untuk membandingkan gambar Windows Registry, program ini juga dapat digunakan untuk mengekstrak data pendaftaran dari salinan bayangan atau titik pemulihan. Ia boleh digunakan untuk memulihkan kunci pendaftaran yang mungkin telah dihapus secara tidak sengaja.

Senario: Katakan anda secara tidak sengaja telah menghapus perkhidmatan Print Spooler, dan ingin memulihkan kunci pendaftaran perkhidmatan Print Spooler berikut dari titik pemulihan.

 HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ Spooler 

Ekstrak Kunci Pendaftaran dari Titik Pemulihan Sistem

  1. Mulakan RegistryChangesView dan konfigurasikan seperti yang ditunjukkan di bawah.

  2. Tetapkan "Sumber Data Registry 1" ke Registry Semasa
  3. Tetapkan "Registry Data Source 2" ke Shadow Copy
  4. Pilih salah satu jalur salinan bayangan dari senarai yang ditunjukkan.

    Item bernombor tertinggi dalam senarai Shadow Copy Path mewakili bayangan atau titik pemulihan bayangan terkini. Anda boleh mendapatkan senarai salinan bayangan menggunakan baris perintah vssadmin list shadows dari tetingkap Prompt Perintah pentadbir. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat artikel Cara Menghapus Titik Pemulihan Sistem Individu di Windows.

  5. Pilih kumpulan pendaftaran yang sesuai untuk disertakan sebagai perbandingan. Untuk artikel ini, kami hanya akan memilih kotak pilihan berikut, kerana itulah lokasi yang menyimpan kunci pendaftaran Perkhidmatan:
     HKEY_LOCAL_MACHINE \ SISTEM 
  6. Klik OK. RegistryChangesView akan menghitung dan membandingkan kunci yang dipilih dalam sarang pendaftaran sumber dan destinasi dan menunjukkan hasilnya.
  7. Dari menu View, aktifkan pilihan bernama Use Quick Filter . [Ctrl + Q]

  8. Dalam kotak teks Saringan Pantas, ketik \spooler atau services\spooler untuk menyaring entri di mana kuncinya dimulakan dengan kata "spooler". Ideanya adalah untuk menghadkan hasilnya kepada kunci dan subkunci berikut sahaja.
     HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ Spooler 

  9. Pilih semua entri (yang mengandungi cabang di atas), dan tekan Ctrl + E untuk mengeksport hasilnya ke file REG. Atau, klik Fail> Eksport Item Terpilih ke fail .Reg
  10. Simpan fail REG ke Desktop, dan buka dengan Notepad.

    $config[ads_text6] not found

  11. Ganti setiap kejadian rentetan ControlSet001 dengan CurrentControlSet, dan simpan failnya.

  12. Klik dua kali fail REG untuk menambahkan kandungannya (kunci "Spooler") ke pendaftaran.

Anda kini telah memulihkan kunci pendaftaran perkhidmatan Print Spooler yang hilang!

Kesalahan kecil

Satu masalah kecil yang saya perhatikan ialah versi RegistryChangesView semasa, ketika mengeksport entri ke fail REG, menulis nilai rentetan yang dapat diperluas sebagai jenis nilai REG_SZ . Sebagai contoh, nilai pendaftaran ImagePath mengandungi pemboleh ubah persekitaran, dan jenis nilai harus REG_EXPAND_SZ dan bukan REG_SZ .

Anda perlu mengedit pendaftaran untuk memperbaiki kelemahan tersebut secara manual. Catat nama nilai dan data nilai di Notepad, hapus nama nilai dari registri dan buat nilai dengan nama dan nilai data yang sama, tetapi jenis REG_EXPAND_SZ .

Itu sahaja! Seperti biasa, ada cara lain untuk memulihkan data pendaftaran. Anda juga dapat memasang volume salinan bayangan menggunakan utiliti ShadowCopyView atau ShadowExplorer, dan memuat / mengekstrak gatal-gatal pendaftaran. Lihat artikel ShadowCopyView Memulihkan Fail Daripada Volume Shadow Copy Snapshots dan Pulihkan Versi Terdahulu dari Registry Hives From System Restore Snapshots di Windows untuk maklumat lebih lanjut.

Kaedah RegistryChangesView yang dibincangkan dalam catatan ini harus berfungsi pada mana-mana versi Windows, sehingga Windows 10. Kedua-dua sistem 32-bit dan 64-bit disokong.

Artikel Berkaitan