Prompt Perintah Muncul secara Rawak Tutup Dengan Cepat

Sekiranya Prompt Perintah atau tetingkap program yang tidak diketahui berkelip pada selang waktu tertentu atau rawak tanpa anda melakukan apa-apa, ada banyak kemungkinan bahawa itu adalah tugas Penjadual Tugas. Walau bagaimanapun, anda pasti ingin mengetahui program mana yang dijalankan untuk memastikan diri anda yakin bahawa itu bukan perisian hasad.

Pada masa anda membuka Task Manager dan memeriksa tab Processes atau Details, proses Command Prompt atau program yang tidak diketahui sudah selesai dijalankan.

Tetingkap Command Prompt dapat ditutup dengan cepat sehingga Anda bahkan tidak sempat melihat apa yang sedang berjalan atau bahkan untuk mengambil tangkapan layar menggunakan PrintScreen.

Catatan ini memberitahu anda kemungkinan sebab mengapa tetingkap Command Prompt muncul secara rawak dan bagaimana mencari nama sebenar tugas yang tidak diketahui yang terakhir dijalankan.

Prompt Perintah Muncul secara Rawak Tutup Dengan Cepat

Ini mungkin merupakan tugas penyelenggaraan automatik, terutama jika tetingkap Prompt Perintah berkedip hanya ketika sistem dibiarkan diam selama beberapa minit. Anda dapat melihat senarai tugas penyelenggaraan automatik menggunakan PowerShell.

Berikut adalah kemungkinan lain:

Tugas latar belakang Office 365

Terdapat dua tugas berjadual di Perpustakaan Penjadual Tugas Microsoft\Office :

  • OfficeBackgroundTaskHandlerLogon berjalan apabila pengguna log masuk
  • OfficeBackgroundTaskHandlerPendaftaran dijalankan setiap jam

Apabila tugas di atas dijalankan, mereka membuka dan menutup tetingkap Prompt Perintah dalam sekejap, yang boleh sangat mengganggu pengguna. Kedua tugas ditetapkan untuk dijalankan di bawah kumpulan akaun "Pengguna". Menetapkan OfficeBackgroundTaskHandlerRegistration untuk dijalankan di bawah akaun "Sistem" akan menghalang pop timbul Prompt Perintah muncul, dan tugas tersebut akan disembunyikan.

  1. Buka Penjadual Tugas, pergi ke cawangan Microsoft\Office
  2. Pilih OfficeBackgroundTaskHandlerRegistration, klik kanan, dan pilih Properties.
  3. Klik Ubah Pengguna Atau Kumpulan, taip Sistem, OK, OK.

Utiliti Persediaan Pemandu

Terdapat perisian pihak ketiga bernama Driver Setup Utility yang menjalankan tugas (melalui Scheduler) untuk mengemas kini driver pada selang waktu tertentu, menyebabkan Prompt Perintah terbuka dan ditutup secara automatik. OEM seperti Acer, Gateway, Packard Bell nampaknya menggabungkan DriverSetupUtility di komputer. Program DriverSetupUtility atau pembaruan pemacu ditetapkan untuk dijalankan sebagai tugas yang dijadualkan setiap jam sebagai tugas harian, dan anda akan melihat skrin seperti ini ketika mereka berjalan:

 FINDSTR: Tidak dapat membuka C: \ ProgramData \ acer \ updater2 \ updater2.xml Sistem tidak dapat mencari jalan yang ditentukan. Tidak dapat mengakses fail C: \ Program Files \ DriverSetupUtility \ FUB \ + FINDSTR: Tidak dapat membuka C: \ ProgramData \ packard bell \ updater2 \ updater2.xml Sistem tidak dapat mencari jalan yang ditentukan. Tidak dapat mengakses fail C: \ Program Files \ DriverSetupUtility \ FUB \ + FINDSTR: Tidak dapat membuka C: \ ProgramData \ gateway \ updater2 \ updater2.xml Sistem tidak dapat mencari jalan yang ditentukan. Tidak dapat mengakses fail C: \ Program Files \ DriverSetupUtility \ FUB \ + FINDSTR: Tidak dapat membuka C: \ ProgramData \ gateway \ updater2 \ updater2.xml 

Program pengemas kini pemacu pihak ketiga tidak penting untuk sistem, dan jika anda tidak memerlukannya, buka Panel Kawalan → Program dan Ciri → hapus pemasangan Utiliti Penyediaan Pemacu (atau DriverSetupUtility) dari sana.

$config[ads_text6] not foundDell, sebaliknya, mempunyai utiliti SupportAssist sendiri yang tidak menjalankan fail Batch yang gila itu. Ia mempunyai antara muka yang rapi dan pengguna diberitahu mengenai sebarang kemas kini sistem.

Ketahui mengapa tetingkap Prompt Perintah Muncul

Tidak menggunakan Office 365, atau Driver Updater? Sekiranya maklumat di atas tidak berlaku dalam kes anda, berikut adalah beberapa kaedah penjejakan umum yang dapat anda ikuti untuk menyempitkan program atau tugas yang sedang dicetuskan.

Jejak Monitor Proses

Sekiranya anda menjalankan jejak Monitor Proses untuk menonton proses baru atau aktiviti membuat utas, anda harus dapat menentukan apakah tetingkap Prompt Perintah atau program lain yang muncul di layar (dan keluar dengan cepat) dilancarkan oleh Penjadual Tugas atau tidak. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat artikel Bagaimana Menentukan Proses Orang Tua dari Proses yang Berjalan di Windows?

Berikut adalah contoh tugas Penjadual Tugas yang membuka tetingkap Prompt Perintah. Pembuatan proses dikesan menggunakan Process Monitor.

Setelah anda mengetahui PID atau proses induk, yang perlu anda lakukan ialah mencari PID tersebut di tab Butiran Pengurus Tugas. Ini mungkin menunjukkan svchost.exe yang merupakan proses hos yang menjalankan Perkhidmatan Windows. Mengaktifkan bidang baris perintah di Task Manager akan memaparkan kumpulan perkhidmatan. Sekiranya nama kumpulan perkhidmatan mengatakan "Schedule", itu adalah Penjadual Tugas.

Process Monitor dan Process Explorer dari Windows SysInternals harus memberitahu anda dengan tepat apa yang sedang berjalan di latar belakang. Selain utiliti yang sangat baik ini, untuk mengesan tugas yang dijadualkan, anda juga boleh menggunakan utiliti baris perintah Task Penjadual terbina dalam SchTasks.exe atau utiliti SchTasks.exe pihak ketiga.

Berikut adalah cara menentukan apakah tetingkap Prompt Perintah yang terakhir berkelip di layar dilancarkan sebagai tugas Penjadual Tugas.

Pilihan 1: Menggunakan Utiliti TaskSchedulerView

TaskSchedulerView dari NirSoft menunjukkan kepada anda semua maklumat mengenai Tugas. Alat ini memaparkan senarai semua tugas dari Penjadual Tugas dan membolehkan anda melumpuhkan atau mengaktifkan beberapa tugas sekaligus. Untuk setiap tugas yang disenaraikan, maklumat berikut ditunjukkan:

  • Nama Tugas
  • Penerangan
  • Status
  • Tersembunyi (Ya / Tidak)
  • Larian Terakhir / Seterusnya
  • Jalankan Masa
  • Folder Tugas
  • Nama fail EXE atau pengendali tugas
  • Bilangan larian yang tidak dijawab
  • dan banyak lagi ...

Dalam TaskSchedulerView, urutkan senarai mengikut lajur "Last Run" dan klik dua kali tugas terakhir yang dijalankan untuk mencari dengan tepat program mana yang terakhir dilaksanakan.

Sekiranya tugas itu adalah tugas Windows standard, abaikan saja. Sekiranya nama tugas atau nama program mencurigakan, lakukan imbasan sistem penuh menggunakan antimalware Malwarebytes selain menjalankan imbasan antivirus penuh dengan tandatangan yang dikemas kini.

(Namun, tidak semua program yang berjalan di latar belakang adalah tugas yang dijadwalkan. Ada kemungkinan bahawa program yang sedang berjalan, melancarkan program atau baris perintah lain untuk alasan yang sah. Atau boleh berjalan dari salah satu dari beberapa titik permulaan permulaan Utiliti Autoruns, Process Explorer dan Process Monitor seharusnya memberi anda gambaran yang jelas mengenai proses yang sedang berjalan dan entri permulaan automatik.)

Pilihan 2: Menggunakan SchTasks.exe untuk Mendapatkan Senarai Tugas dan Masa Jalankan Terakhir

Sejarah menjalankan Penjadual Tugas dapat ditanyakan menggunakan alat konsol schtasks.exe .

Buka tetingkap Prompt Perintah yang tinggi dan ketik:

$config[ads_text6] not found
 schtasks / query / FO TABLE / v | klip 

Catatan: Untuk pertanyaan pertanyaan, SchTasks.exe tidak menghendaki anda menjalankan dari Command Prompt yang tinggi.

Keluaran disalin ke papan keratan. Buka Notepad dan tampalkan output.

Anda akan melihat senarai Tugas dan butiran lengkapnya termasuk Waktu Jalankan Terakhir. Padankan waktu dengan waktu sebenar tetingkap program yang tidak diketahui muncul dan hilang.

Kami sangat berminat dengan tiga lajur - Masa Jalankan Terakhir, Nama Tugas dan Tugas untuk Dijalankan . Periksa bidang ini hingga akhir fail, kerana senarai ini tidak dikelompokkan atau disusun mengikut Waktu Jalankan Terakhir.

Mengimport ke Excel

Untuk pemeriksaan terperinci, buat laporan CSV dan bukannya format laporan TABLE atau LIST, menggunakan arahan ini:

 schtasks / query / FO CSV / V> d: \ task-list.csv 

Sebagai contoh, d: \ task-list.csv adalah nama fail dan jalan di mana output akan ditulis. Buka fail CSV menggunakan Excel, susun semula lajur mengikut keperluan dan format dengan sewajarnya. Susun mengikut Masa Jalankan Terakhir (menurun).

Penjadual Tugas terbina dalam menyenaraikan Waktu Jalankan Terakhir dan semua butiran lain mengenai tugas, tetapi memeriksa setiap folder secara manual memakan masa. Dengan SchTasks.exe atau TaskSchedulerView, anda dapat melaksanakan kerja dalam beberapa saat.

Sekiranya program yang tidak diketahui atau tetingkap Prompt Perintah muncul dan ditutup dengan cepat sebelum anda dapat membaca tajuk Window, anda sekarang tahu bagaimana mencari program yang dijalankan.

Lihat juga

  • Bagaimana Mencari Program Yang Menyebabkan Mesej Ralat Tidak Diketahui?
  • Bagaimana Menggunakan Monitor Proses untuk Melacak Perubahan Registri dan Sistem Fail?
  • Bagaimana Menentukan Proses Ibu Bapa dari Proses yang Berjalan di Windows?

Artikel Berkaitan