Penjelajah Fail "Mengusahakannya" Menunjukkan Bar Kemajuan Hijau

Ringkasan: Penjelajah Fail Windows 10 bertuliskan "Mengusahakannya ..." semasa proses penemuan automatik jenis folder. Dan pada versi Windows yang terdahulu, Windows kadang-kadang boleh menetapkan templat folder yang salah sekiranya penemuan atau penyusupan kandungan salah atau tetapan paparan folder dalam pendaftaran tidak kemas.

Sebagai contoh, pada versi Windows yang lebih awal, apabila anda membuka folder yang mengandungi fail teks, Windows mungkin memberikannya sebagai templat Muzik, dan dengan demikian menunjukkan semua lajur yang tidak berkaitan seperti Nama Artis, Judul Album, Nombor Trek, Genre, dll.

Windows 10 File Explorer "Mengusahakannya .." dan bar Progress Hijau

Walaupun penugasan jenis folder yang salah tidak lagi menjadi masalah dalam versi Windows terkini, Penjelajah Fail Windows 10 melambatkan atau menggantung ketika membuka folder dengan sebilangan besar fail.

Sekiranya anda mempunyai folder yang mengandungi sebilangan besar fail (terutama folder Muat turun anda boleh menjadi sesak dalam jangka waktu tertentu), membuka File Explorer akan terkunci menunjukkan mesej "Bekerja di atasnya ...". Penyelesaiannya ialah menetapkan templat folder secara manual, yang nampaknya berfungsi untuk kebanyakan pengguna.

Langkah 1: Tetapkan Templat Jenis Folder Secara Manual

Anda boleh menyelesaikan masalah ini berdasarkan setiap folder menggunakan langkah-langkah berikut:

  1. Buka folder yang mempunyai templat yang salah
  2. Klik kanan pada kawasan kosong pada folder dan pilih Properties
  3. Klik tab Peribadikan
  4. Di bawah Optimumkan folder ini untuk :, pilih item yang sesuai dari kotak senarai.

  5. Klik OK.

Langkah 2: Nonaktifkan Folder Sniffing (Discovery) oleh Windows

Anda boleh mengelakkan Windows mengendus kandungan folder dan menetapkan templat jenis folder secara automatik. Ini dilakukan dengan membuat kunci pendaftaran berikut menggunakan Registry Editor ( regedit.exe ).

 HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Classes \ Local Settings \ Software \ Microsoft \ Windows \ Shell \ Bags \ AllFolders \ shell 

Setelah membuat kunci di atas, buat nilai String (REG_SZ) baru bernama FolderType dan tetapkan data Value ke NotSpecified atau Generic

NotSpecified (atau Generic ) sesuai dengan templat jenis folder All Items General items ( All Items dalam versi Windows sebelumnya).

Setelah menerapkan tetapan pendaftaran di atas, apabila anda membuka folder untuk pertama kalinya, Windows mencari kunci pendaftaran AllFolders dan jika ada, ia membaca templat jenis folder dari sana. Oleh itu, setiap folder baru akan mempunyai templat folder Item umum yang ditetapkan secara lalai, tanpa mengira kandungan folder tersebut. Namun, Anda masih dapat menyesuaikan templat jenis folder jika perlu, berdasarkan per folder menggunakan tab Sesuaikan seperti yang dijelaskan sebelumnya dalam artikel ini.

Catatan: Folder yang ada yang tetapan FolderType sudah ditetapkan sebelum menerapkan pengaturan registri di atas, tidak terpengaruh dan terus memiliki templat jenis folder yang ada. Dan tetapan pendaftaran ini tidak menghalang anda untuk menyesuaikan paparan folder individu dan tetapan lain.


Langkah 3: Tetapkan semula akses pantas sepenuhnya

Bagi sebilangan pengguna, masalah itu berlaku hanya ketika membuka paparan Akses pantas yang merupakan tempat File Explorer dibuka secara lalai. Sekiranya demikian, cuba kosongkan item Akses Pantas dan Terkini dengan pantas dengan memadam fail .automaticdestinations-ms yang berkaitan. Anda juga boleh membuat File Explorer terbuka ke "PC ini" di Windows 10

Sekiranya Penjelajah Fail masih lambat sama ada anda membuka ke PC ini, atau paparan Akses pantas, menetapkan semula akses Pantas sepenuhnya dapat membantu. Perhatikan bahawa prosedur berikut akan membuang semua item yang disematkan dan terkini di Akses pantas.

$config[ads_text6] not found

Buka Prompt Perintah dan jalankan arahan berikut:

 cd / d% AppData% \ Microsoft \ Windows \ Terkini \ AutomaticDestitions del f01b4d95cf55d32a.automaticDestinations-ms 

Ini menetapkan semula akses Pantas sepenuhnya. Sekiranya itu tidak membantu, hapus semua fail .automaticDestinations-ms dalam folder itu dengan menjalankan:

 del * .automaticDestitions-ms keluar 

Penting: Menghapus semua fail .automaticDestitions-ms dalam folder itu akan membuang item yang disematkan di senarai jumpl untuk semua program.

Menghapus data akses Pantas juga memperbetulkan pembukaan perlahan PC ini untuk sebilangan pengguna.

Artikel Berkaitan