Pemapar Foto Windows Sebelumnya Butang Seterusnya Dinyahdayakan dan Kekunci Anak Panah Tidak Berfungsi

Sekiranya Windows Photo Viewer butang navigasi (sebelumnya dan seterusnya) atau anak panah kiri dan kanan, dan butang tayangan slaid tidak berfungsi, siaran ini memberitahu anda mengapa ini berlaku dan bagaimana menyelesaikan masalahnya.

Masalah ini mungkin disebabkan oleh salah satu sebab berikut:

  1. Hanya ada satu fail dalam folder itu.
  2. Sekiranya terdapat lebih dari satu fail gambar dalam folder itu, fail gambar mungkin mempunyai atribut "tersembunyi".
  3. Tetapan kaitan fail Windows Photo Viewer tidak betul ( kemungkinan besar penyebabnya ).

Sebagai tambahan, tayangan slaid mungkin tidak berfungsi - menunjukkan gambar tunggal itu sahaja, walaupun butang tayangan slaid diaktifkan di Windows Photo Viewer. Walau bagaimanapun, memulakan tayangan slaid dari tab Urus File Explorer dapat berfungsi dengan baik.

Dari apa yang telah kita lihat dalam sebilangan besar kes, # 3 di atas adalah punca biasa. Dan dalam hal ini, perbaikannya adalah mendaftarkan Windows Photo Viewer dengan betul, seperti dalam artikel Cara Memulihkan Windows Photo Viewer yang Hilang di Windows 10.

Setelah menerapkan perbaikan registri dalam artikel itu, butang (dan Tayangan slaid) sebelumnya dan seterusnya, atau anak panah kiri dan kanan akan berfungsi dengan baik, walaupun fail gambar tersembunyi atau terletak di pemacu rangkaian.

Artikel Berkaitan