Bagaimana Mencari Lokasi Fail Latar Belakang (Latar Belakang Desktop) di Windows 7

Tayangan Latar Belakang Desktop adalah ciri kecil yang kemas di Windows 7 yang membantu anda mengacak latar belakang desktop anda dari folder penyimpanan fail gambar, pada selang waktu yang telah ditentukan. Tetapi, kerana Windows tidak menunjukkan nama fail dari kertas dinding yang sedang ditampilkan, ia menjadi masalah jika anda mempunyai ribuan gambar di folder kedai dan anda perlu mencari nama fail dan lokasi direktori kertas dinding yang sedang dipaparkan.

Berikut adalah skrip kecil yang menambahkan pilihan Lokasi Latar Belakang Desktop di menu konteks Desktop, yang membuka folder sasaran fail kertas dinding semasa dan memilih fail tersebut.

Catatan: Skrip ini tidak berfungsi pada Windows 8 atau 10. Jika anda menggunakan Windows 8 / 8.1 atau Windows 10, lihat artikel Cara Menentukan Nama dan Jalur File Wallpaper Semasa di Windows 8 dan 10 .

1. Muat turun WPTargetDir.zip, unzip dan ekstrak kandungannya ke folder.

2. Pindahkan fail WPTargetDir.vbs ke direktori Windows .

3. Klik dua kali Add.reg untuk menambah pilihan menu konteks.

4. Tahan kekunci SHIFT ke bawah dan klik kanan pada kawasan kosong di Desktop. Anda akan melihat pilihan Lokasi Fail Latar Belakang Desktop .

Memilih pilihan ini mendapat nama fail kertas dinding semasa dari pendaftaran, membuka folder sasaran dan memilih fail gambar.

Untuk membuang / menyahpasang pilihan ini, jalankan fail undo.reg, dan kemudian hapus secara manual WPTargetDir.vbs dari folder Windows.

Maklumat lanjut

Skrip meminta nama fail sumber kertas dinding dari kunci pendaftaran berikut:

 HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Internet Explorer \ Desktop \ Umum 

Maklumat disimpan dalam nilai rentetan bernama WallpaperSource

Artikel Berkaitan