Apakah Pencarian yang Dipertingkat (Pilihan Pengindeksan) di Windows 10?

Windows 10 1903 (diberi nama "19H1") memperkenalkan pilihan carian baru bernama Enhanced di bawah bahagian Cari Fail Saya di halaman Tetapan. Ramai pengguna mungkin tertanya-tanya apa yang dimaksudkan dengan tetapan "Enhanced", dan apa perbezaan antara pilihan carian Classic dan Enhanced.

Apa itu Pencarian “Enhanced” di Windows 10?

Windows 10 secara lalai mengindeks folder profil pengguna dan folder menu Mula kecuali AppData dan sub-folder.

Applet Pilihan Pengindeksan di Panel Kawalan juga membolehkan anda menambahkan lebih banyak lokasi untuk pengindeksan Carian Windows.

Ini adalah cara Pencarian Windows berfungsi di Windows Vista melalui Windows 10.

Manakala, pilihan Carian yang diperkenal yang diperkenalkan pada Windows 10 versi 1903 mengindeks keseluruhan kandungan komputer anda, semua cakera keras, dan partisi secara lalai.

Untuk mengaktifkan carian yang Dipertingkatkan, buka TetapanCariCariMencari Windows → Cari Fail Saya → Dipertingkatkan

Inilah cara Microsoft menerangkan tetapan:

Cari seluruh PC anda, termasuk perpustakaan dan desktop anda. Sesuaikan lokasi carian yang dikecualikan di bawah. Memilih pilihan ini dapat mengurangkan jangka hayat bateri anda dan meningkatkan penggunaan CPU.

Setelah anda menukar tetapan ke Enhanced, pengindeks carian mula mengindeks fail tambahan. Status pengindeksan dikemas kini di halaman Tetapan.

AppData, Program Files, Program Files Program Files (x86), ProgramData, Windows dan folder sementara lain anda dikecualikan secara lalai.

Anda boleh menambahkan lebih banyak lokasi ke senarai pengecualian melalui TetapanCariCariMencari Windows

Pencarian klasik vs dipertingkatkan

Pada dasarnya, ketika melakukan carian fail atau folder, Carian Windows mencari semua item yang sepadan dengan anda tanpa mengira tetapan Klasik atau Enhanced . Tetapi, carian perlahan ketika membuat pertanyaan untuk item di lokasi yang tidak diindeks. Oleh kerana pilihan yang Disempurnakan menambahkan keseluruhan kandungan dalam PC ke indeks carian, hasil carian muncul lebih cepat dan pencarian dengan metadata fail semestinya mengambil hasil dengan cepat. Itulah satu-satunya perbezaan antara mod carian Classic dan Enhanced.

$config[ads_text6] not found

Jadi, Classic vs Enhanced adalah seperti model Opt-in vs. Opt-out.

  • Klasik: Mengindeks folder profil pengguna dan menu Mula (dengan pengecualian yang telah ditentukan), dengan pilihan untuk memasukkan folder tambahan.
  • Disempurnakan: Mengindeks keseluruhan PC (dengan pengecualian yang telah ditentukan), dengan pilihan untuk mengecualikan folder tertentu.

Oleh kerana pengindeksan carian adalah tugas intensif CPU, perayapan awal atau pengindeksan pencarian dilakukan pada waktu siaga dan ketika disambungkan ke daya AC jika ada notebook. Apabila pengindeksan selesai, anda akan dapat menemui semua fail anda dengan serta-merta semasa anda menggunakan carian.

Catatan editor: Saya akan tetap menggunakan pilihan Klasik kerana saya hanya mempunyai 4 atau 5 jalur folder tersuai yang akan saya tambahkan ke lokasi yang diindeks. Pengindeksan keseluruhan pemacu mungkin bermanfaat jika anda mempunyai beratus-ratus folder tersebar di seluruh pemacu dan menambahkan setiap folder ke senarai lokasi yang diindeks tidak disukai.

Mengindeks keseluruhan hasil pemacu dalam ukuran pangkalan data carian menjadi besar, dan menetapkan semula / membina semula indeks carian setiap kali akan memakan banyak sumber. Sebaiknya perhatikan kelebihan dan kekurangan pilihan yang Diperbaiki dan pertimbangkan keperluan sebenar anda.

Artikel Berkaitan